Miért érdemes belevágni civil szervezeti munkába? Nem a pénz és nem az elismerés miatt. Előbbi csupán az alapot, utóbbi pedig a következményt jelenti, de egyik sem meghatározó. A fontos az, ami a kettő között van: a teljesítmény, a munka, a vágyott cél megvalósulása.
Számunkra a célt immár több, mint egy évtizede az jelenti, hogy minél több fiatalt ébresszünk rá a saját érdekeire, valamint arra, hogy azokat akarja és tudja is felvállalni, megpróbálva őket érvényesíteni.
Több olyan programot is megvalósítottunk korábban, ami szintén ezekre a célokra irányult. Éppen ezért gondoltuk elérkezettnek az időt, hogy belevágjunk egy olyan projektbe, ami minden korábbinál mélyebbre merül az érdekérvényesítés témájában. Nem csak, hogy mélyebbre merül, de már a program során aktív cselekvésre ösztönöz.
Erről szólt ugyanis a Nyári Akadémiánk.
2024. augusztus 5 – 9. között alig egy tucatnyi, a közösségük iránt elkötelezett és azért tenni akaró, több esetben a helyi diákönkormányzatban tevékenykedő vagy oda bekerülni kívánó középiskolásnak kívántuk megtanítani az alapokat ahhoz, hogy sikerüljön átformálni az őket körülvevő viszonyokat.
Az egy hét alatt elsajátíthatták, hogy hogyan tudják felismerni a problémákat, hogyan tudják azokat rangsorolni, milyen módon tudják az ezekre adott megfelelő válaszokat kiválasztani. Azt is megtanulhatták, hogy hogyan kell a céljaikat hatékonyan kommunikálni, az embereket a helyzettel megismertetni és a megoldás iránt elkötelezetté tenni. Képet kaphattak arról, hogy milyen eszközök segítségével tudják az ügyüknek megnyert társaikat nem csak csapattá szervezni, hanem a csapatot egyben is tartva hatékonyan működtetni. Ismereteket szerezhettek a cél elérését szolgáló legkülönfélébb cselekvési módok és akciók sokaságáról, miközben megtanulták az esetleges kudarc feldolgozását éppúgy, mint a reménybeli siker kezelését. Képet kaphattak továbbá azokról a szereplőkről és személyekről, akik segíthetik, vagy éppen gátolhatják a céljaik elérését, elsajátítva azokat a technikákat, amivel a hatalmi pozíciókban lévőkkel szemben szükség esetén fel tudnak lépni.
Mindezt interaktív, játékos, élményszerű formában, hogy minél eredményesebben rögzüljön bennük mindaz, amire a későbbiekben szükségük lehet. Ezt segítették a meghívott előadók és a számtalan valós, az életből vett példa, bizonyítva az akadémisták számára, hogy mindaz, amit látnak és hallanak, nem a valóságtól elrugaszkodott úri huncutság, hanem reális és megvalósítható tevékenység.
Az akadémia azonban csak felkészülés volt a valódi megmérettetésre. Az egy hét során ugyanis a fiatalok a tanultak alapján kiválasztottak egy, a saját iskolájukban létező problémát és tervet dolgoztak ki annak orvoslására. Izgalmas, kreatív és megvalósítható célokat tűztek ki maguk elé a diákjaink. Hogy ezek valóban meg is valósuljanak, természetesen nem csak az elsajátított tudásanyagra, de az egyesület munkatársaira is számíthatnak, akik a projektjük során mindvégig mellettük állva támogatni fogják őket a cél elérésében.
Nem csak ránk támaszkodhatnak azonban, hanem egymásra is. Nagy örömünkre szolgál ugyanis, hogy a legkülönfélébb intézményekből érkező és változatos hátterű fiataljaink az akadémia egy hete alatt nem csak csapattá kovácsolódtak, de barátokká is váltak, bizonyítva, hogy a megismerés és a közös érdeklődés képes lebontani a korábban áthatolhatatlannak tűnő falakat is.
A Partiszkon Nyári Akadémia c. projektünket az Emberség Erejével Alapítvány „Erősödő Civil Közösségek Inkubátor 2024” című programjának keretében elnyert támogatásából valósítjuk meg.
Programsorozatunk első egységét a tervezési folyamat és az abban való részvétel jelentette, ahol egymással és velünk is megismerkedtek az érdeklődő fiatalok, lehetővé téve, hogy az Akadémia idején minél inkább rájuk szabott workshopokat és foglalkozásokat tudjunk kínálni.
A második egység volt maga az Akadémia, vagyis a foglalkozás-sorozat, aminek a célja, hogy a diákok a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket kapjanak interaktív formában arról, hogyan tudnak megtervezni és megvalósítani egy saját ötletből létrejött kis projektet iskoláikban úgy, hogy megfelelően reagálnak a felmerülő igényekre, illetve aktivizálják diáktársaikat. A fiatalok így egyszerre ötletgazdák, szervezők és lebonyolítók is e programban.
A harmadik egységet pedig a fiatalok mentorálása teszi ki miután visszatérnek saját iskoláikba, hogy ott sikereket tudjanak elérni saját ügyeikben.
Fotó albumok:
Nyári Akadémia 2024 | 1. nap – HÉTFŐ
Nyári Akadémia 2024 | 2. nap – KEDD
Nyári Akadémia 2024 | 3. nap – SZERDA
Nyári Akadémia 2024 | 4. nap – CSÜTÖRTÖK
Nyári Akadémia 2024 | 5. nap – PÉNTEK
Egyéb írásaink az Akadémiáról:
Projektjeink / Nyári Akadémia 2024